Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2008. évi szezon összefoglaló (1.rész)

2008.11.27

2008 szezon összefoglaló. (1.rész)

 

1. - Ausztrál Nagydíj - Hamilton 10, Räikkönen 1, Massa 0 pont

Ausztráliában kezdetét vette a 2008-as Forma-1-es szezon, és már a kvalifikáció is meglepetéssel zárult. A tavalyi világbajnok, Kimi Raikönnen ugyanis csak a középmezőnyből rajtolhatott, miután autója megállt a bokszutcába vezető úton. Mivel külső segítséggel tolták be a garázsba, a finn egyébként sem folytathatta volna a küzdelmet. A pole-ból végül a mclarenes Lewis Hamilton rajtolt, míg mellőle a BMW-s Robert Kubica kezdhetett, míg az újdonsült mclarenes Heikki Kovalainen és a ferraris Felipe Massa a 2. sorba szorult. Melbourne-ben általában nem szokott sima lenni a rajt, most sem volt ez másképp, így jöhetett is a biztonsági autó. Az első körben öten is búcsúztak. A biztonsági autónak azonban volt még dolga, a verseny közepén ugyanis Felipe Massa és David Coulthard  akadt össze, DC riválisára rántotta autóját, de ő húzta a rövidebbet, és összetörte a versenygépet. Néhány körrel később Massa Ferrarija kilehelte lelkét, így már csak Räikkönen maradt versenyben, aki kétszer is hibázott, miközben előzni akart.

Kicsivel később Timo Glock is csúnyán összetörte autóját, Bernd Mayländer (ő vezeti a biztonsági autót) ismét jöhetett, amivel kisebb kalamajka vette kezdetét, köszönhetően a sokat kritizált biztonsági autós szabálynak Rubens Barrichello piros lámpánál hajtott be a bokszutcába, de onnan ki is. Utóbbiért utólag kizárták a versenyből, a brazil pontoktól esett el. Nakadzsima Kazuki jóvoltából Kubica is kiesett, majd három körrel a leintés előtt Räikkönen Ferrarijának motorja adta meg magát, de az újonc Sébastien Bourdais autójában is az erőforrás ment tönkre. Az utolsó körökben is történt esemény, Kovalainen előbb megelőzte Fernando Alonsót de nem sokkal később a spanyol visszavette a helyét, miután a mclarenes véletlenül bekapcsolta a bokszban használatos sebességkorlátozó funkciót. A futamot végül Hamilton nyerte, míg Nick Heidfeld és Nico Rosberg állhatott fel a dobogóra. Alonso lett a negyedik, Kovalainen az ötödik, Barrichello kizárását követően Nakadzsima lett a hatodik, Bourdais a hetedik, Räikkönen pedig egy pontot kapott.

 




2. - Maláj Nagydíj - Könnyed Räikkönen-győzelem

A sorozat második állomására Malajziában került sor, ahol a kvalifikáción a két Ferrari küzdött a pole pozícióért, és végül Massa örülhetett jobban. A mclarenesek viszont öthelyes rajtbüntetést kaptak Heidfeld és Alonso feltartásáért. A futamot Räikkönen magabiztosan nyerte, aki az első bokszkiállásnál előzte meg Massát.

A brazil azonban nem ebben a pozícióban fejezte be a versenyt, elvesztette ugyanis a türelmét csapattársa mögött, és a kavicságyban végezte. Kubica örökölte így a második helyet, az utolsó dobogós helyért pedig Kovalainen és Jarno Trulli küzdött, végül a mclarenes örülhetett jobban. Az ötödik helyre Hamilton ért fel, míg Heidfeld, Mark Webber és Alonso volt még pontszerző.

 




3. - Bahreini Nagydíj - A Ferrari első kettős győzelme

A sivatagi pályán kiváló idő fogadta a mezőnyt, és mivel a Ferrari a szezon előtt több napig tesztelt a helyszínen, így szinte mindenki arra számított, hogy a maranellóiakat nem lehet majd megverni. A pole-t mindenesetre Kubica csente el Massa és Hamilton elől, míg Räikkönen a negyedik helyről kezdhetett. A start Massának sikerült a legjobban, míg csapattársa még az első körben megelőzte Kubicát. Hamilton azonban beragadt, mintha az MP4-23-as váltója rakoncátlankodott volna. A brit mellett sokan elmentek, aki aztán végül elindult, de csak a 10. helyen állt. Nagy igyekezetében aztán hátulról elkapta Alonso Renault-ját, Hamilton így mehetett orrkópcserére, versenyének így pedig gyakorlatilag vége is volt, nem maradt esélye a pontszerzédre.

A középmezőnyben DC ismét látványos manővert mutatott be, Jenson Buttont ugyanis nem engedte el maga mellett, aminek utóbbi pilóta autója látta kárát, így számára véget ért a futam. Buttonon kívül Vettel sem volt már versenyben, aki még az első körben feladta a küzdelmet, míg Nelsinho Piquet-nek váltóhiba miatt kellett kiállnia. A Ferrarik Massa vezérletével kettős győzelmet arattak, míg rajtuk kívül Kubica állhatott fel dobogóra. Heidfeld negyedik lett, Kovalainen pedig az ötödik helyre hozta be a McLarent. Rajtuk kívül Trulli, Webber és Rosberg szerzett még pontot, míg Hamilton végül csak a 13. lett.




4. - Spanyol Nagydíj - A második kettős Ferrari-siker

Spanyolországban Räikkönen és Alonso rajtolhatott az első sorból, utóbbi azonban nem tudta megtartani pozícióját, sőt Massa is elment mellette. A negyedik helyen pedig Hamilton autózott, aki így Alonsót támadhatta. Az első körben érkezett azonban a biztonsági autó, mivel Vettel beleszállt az előtte keresztbe forduló Adrain Sutil versenygépébe. A versenyen azonban nem ez szolgáltatta a legnagyobb látványosságot, hanem az, hogy az első bokszkiállások alkalmával az élen autózó Kovalainen durrdefektet kapott, és óriási sebességgel csapódott a gumifalba, ahová a McLaren néhány percre be is szorult. A finn szerencsére megúszta a balesetet, a verseny pedig a biztonsági autós fázis után folytatódhatott.

A futam felénél a hazai közönség nagy bánatára, Alonso Renault-jában elfüstölt a motor, de búcsúzott Barrichello és Rosberg is. DC Barcelonában is egy ütközéssel hívta fel magára a figyelmet, amikor Glockot támadta, aki viszont elfékezte magát, és eltalálta a skót autóját. A versenyt végül Räikkönen nyerte, Massa lett a második, míg Hamilton a dobogó harmadik fokára léphetett fel. Pontot szerzett még Kubica, Webber, Button, Nakadzsima és Trulli.

 




5. - Török Nagydíj - 10 csapatra csökkent a mezőny, és Massa 2. győzelmét aratta

A törökországi verseny előtti hetekben a Super Aguri csődközeli helyzetéről cikkezett a világsajtó, ami be is következett, miután a Honda is úgy döntött, nem húzza ki még egyszer a csávából a kiscsapatot. Az istálló kamionjait már be sem engedték az isztambuli paddock-ba, Anthony Davidsonnak és Sato Takumának is tehát a spanyol volt az utolsó versenye. A pályán közben a törökspecialista Massa szerezte meg a pole-t, a két mclarenes és Räikkönen előtt. A rajtnál azonban beragadt Kovalainen, aki honfitársát is akadályozta ezzel, így Massa, Hamilton, Kubica, Kovalainen, Alonso, Räikkönen, Webber, illetve Heidfeld volt az első nyolc sorrendje. A biztonsági autót ezúttal sem úszta meg a mezőny, ugyanis a mezőny hátsó felében Nakadzsima és Fisichella találta meg egymást látványosan, következhetett a romeltakarítás.

Az új rajt után Massa vezetett, míg Räikkönen gyorsan letudta a gyengécske Renault-ban ülő Alonsót, majd következhetett Kovalainen. Illetve csak következhetett volna, a finn ugyanis váratlanul a bokszba hajtott kerékcserére. Az első kerékcsere után Räikkönen még egy pozíciót előrelépett, Kubicát ugyanis a bokszban előzte meg. Közben kiderült, hogy Hamilton három kiállásos taktikán van, így a második bokszkiállások közben csak az volt a kérdés, hogy az akkor élen álló Hamilton (Massa a 2. volt) a harmadik helyen autózó Räikkönent. A McLaren terve sikeres volt, így Massa, Hamilton, Räikkönen sorrendben intették le a futamot. Mögöttük Kubica, Heidfeld, Alonso, Webber és Rosberg ért még be pontszerző helyen.

 

6. - Monacói Nagydíj - Hamilton is behúzta második győzelmét

A kvalifikációra száraz időben került sor a hercegségben, a futamon azonban már az eső sem kímélte a versenyzőket. Az első sorból a Ferrari, a másodikból a McLaren-Mercedes duója rajtolhatott, bár Kovalainen végül a bokszutcából kezdhetett, mivel már a felvezető körre sem tudott elindulni. A startra esős pályán került sor, és az első kanyarnál is úgy tűnt, mindenki vigyáz a másikra. Hamilton a rajtnál elment Räikkönen mellett, míg Alonso Rosberget előzte meg, aki nem sokkal később hátulról belement a Renault-ba és mehetett új légterelőért szerelőihez. Az eső közben jobban rákezdett, így egyre több hibát lehetett látni, Alonso és Hamilton is találkozott a fallal, ám komoly sérülés egyikőjük autójában sem keletkezett. A biztonsági autónak ezúttal is a pályára kellett hajtania, mivel DC és Bourdais az aszfaltcsík ugyanazon pontján ment neki a védőkorlátnak. Később Alonso ismét rontott, aminek Heidfeld látta kárát, de Nakadzsimának is a bokszutcába kellett hajtania egy kis szerelésre.

Közben Räikkönen kétszer is járt szerelőinél, egyszer büntetését töltötte (a rajt előtt még ügyködtek valamit autóján), majd később első szárnyat kellett cseréltetnie egy hiba után. Az élen Massa is rontott, korrigált ugyan, de Kubica így is átvette a vezetést. Az első kerékcserék alkalmával ismét helyet cseréltek, de közben az élen Hamilton állt korai kényszerű kiállásának köszönhetően. A második kiállások is átrendezték a sorrendet, Massa elvesztette 2. helyét Kubicával szemben, Räikkönent az esőben szenzációsan autózó Sutil előzte meg, aki így már a negyedik volt. Újabb biztonsági autós fázis következett Rosberg autójának szétszóródott darabjai miatt, ami közben Räikkönen szolgáltatta a legfigyelemreméltóbb történést. A finn ugyanis beleszaladt Sutil versenygépébe, aki nem tudta folytatni a versenyt, míg a ferraris kiszorult a pontszerzők közül. Végül Hamilton nyert Kubica és Massa előtt, míg Webber negyedik lett. Vettel, Barrichello, Nakadzsima és Kovalainen következett sorban, míg Räikkönen a 9. pozícióban zárt.





7. - Kanadai Nagydíj - A
BMW Sauber első és egyben kettős győzelme

Kanadában a monacói első két helyezett indulhatott az első sorból, míg mögülük Räikkönen és Massa kezdhetett. A rajt sima volt, Hamilton maradt az élen, mögötte Kubica és Räikkönen, míg mögöttük Rosberg rajtolta le Alonsót és haladt a negyedik helyen. Unalmasnak tűnő vonatozás kezdődött el, aminek egy biztonsági autós periódus vetett véget. Sutil autója megadta magát, így leparkolt a fűre, de versenygépe lángolni kezdett. Miután kinyitott a bokszutca, az első öt helyezett egyszerre érkezett a bokszutcába, annak végén azonban pirosan világított a lámpa, mivel a mezőny utolsó tagja még nem haladt el a bokszutca kijárata előtt. Kubica és Räikkönen a szabályoknak megfelelőn megállt, várva a szabad jelzésre, Hamilton azonban elbambult, és belecsapódott a ferraris riválisának autójába. Ezzel mindkettejük versenye véget ért.

Az élen Heidfeld haladt, míg kedvező pozícióban Kubica és Alonso autózott a középmezőnyben, előlük azonban jönni kellett kerékcserére és tankolásra a többieknek. Miután ez megtörtént, Kubica állt az élre, mögötte Heidfeld, Alonso és Coulthard volt a sorrend. Alonsónak azonban váltóhiba miatt fel kellett adnia a versenyt, így DC került a harmadik pozícióba. A második szervizkörben sem változott aztán az első három sorrendje, így Kubica és Heidfeld a BMW Sauber első győzelmét szállították, ami egyben kettős siker is lett. A dobogóra rajtuk kívül Coulthard állhatott fel. Mögöttük Glock, Massa, Trulli, Barrichello és Vettel voltak a pontszerzők.





8. - Francia Nagydíj - A harmadik kettős Ferrari-siker Räikkönen-drámával

Hamilton a Kanadában történtek miatt 10 rajthelyes büntetést kapott, így hiába volt a 3. leggyorsabb, végül csak a középmezőnyből kezdhetett. Rosbergre is ugyanez várt, mivel ő meg Hamiltonba csattant bele pillanatokkal később. Kovalainen azért kezdhetett öt hellyel hátrébbról, mert az időmérőn feltartotta Webbert, míg Barrichellót váltócsere miatt sorolták öt hellyel vissza. Az első sorból a két Ferrarival, Räikkönen és Massa indulhatott, mögülük Alonso és Trulli. A két Ferrari el is húzott a többiektől, Räikkönen vezetett, Massa a 2. helyen haladt, Hamilton pedig elkezdte a felzárkózást, ám hamarosan térhetett is vissza rajtpozíciójába, mivel bokszutca-áthajtásos büntetést kapott. A versenybírók ugyanis úgy látták, a brit a rajt után szabálytalanul előzte meg Vettelt.

A helyezésekben az első szervizelések sem hoztak nagy változásokat, Kovalainen megelőzte Piquet-t a bokszban, ahová egyszerre érkeztek, majd a brazil pillanatokkal kéősbb megelőzte Glockot, így pontszerző helyen folytathatta a versenyt. Ezt követően azonban Räikkönen az élen lassulni kezdett, a finn autójának kipufogójának egy része elhagyni készült a versenygépet, ennek következményeként Massa utol is érte csapattársát, aki nem is tartóztatta fel a brazilt, amikor az előzési távolságba került. A finn a 2. helyét meg tudta őrizni a 2. bokszkiállások során is, a 3. helyért azonban nagy csata folyt Trulli, Kovalainen és Kubica között, amelyből végül a toyotás került ki győztesen. Néhány körrel a leintés előtt esni is elkezdett, ám ez nem igazán befolyásolta a versenyt, amelyet végül Massa nyert Räikkönen és Trulli előtt. Kovalainen lett a negyedik, Kubica az ötödik, Webber pedig a hatodik. A Renault két pilótája szerezte meg a maradék pontokat, Piquet hetedik, Alonso nyolcadik lett, míg Hamilton egy újabb nullapontos versenyt zárt.





9. - Brit Nagydíj - Esős káoszfutam Hamilton győzelmével

A silverstone-i futam előtt DC bejelentette, hogy a szezon végén befejezi pályafutását a Forma-1-ben, így a pilóta utolsó hazai futamára készülhetett. A nem túl barátságos időben rendezett időmérőn végül Kovalainen szerezte meg a pole-t, mellőle Webber (!) kezdhetett, míg a második sort Räikkönen és Hamilton foglalhatta el. A mezőny vizes pályán rajtolt el, és a start a két mclarenesnek sikerült a legjobban, Kovalainen az élen haladt, Hamilton mögötte, ám a brit néhány kör után könnyedén megelőzte csapattársát. Webber viszont visszaesett, miután megpördült a startot követően, és miután a mezőny elhaladt mellette, akkor tudta csak folytatni a versenyt, utána viszont brilliánsan vezetett és kapaszkodott feljebb. Massa vele ellentétben viszont csak kínlódott a pályán, a brazilnak esélye sem volt a pontszerzésre. Az első kerékcserék után Hamilton Räikkönen előtt vezetett, ám amíg a brit autójára a szemerkélő eső miatt köztes esőgumi került, addig a Ferrarin még csak kereket sem cseréltek. Néhány perccel később kiderült, a maranellóiak rosszul döntöttek, ugyanis az eső jobban rákezdett, így a finn belassult, de így járt Alonso is.

Heidfeld közben az esőben egyre jobban magára talált és a német gyorsan második lett, miután Alonsót, Kovalainent és Räikkönent is maga mögé utasította. Räikkönen továbbra is csak szenvedett az egyre jobban szakadó esőben elkopott gumijain, a csapat azonban csak sokára hívta ki, így a finn visszaesett a 11. helyre. Az újabb kerékcseréket követően, amikor volt aki, már extrém esőgumikat rakatott fel autójára, így lehetett az, hogy Barrichello a második helyen haladt. Az eső aztán elállt, sőt a nap is előbújt, így a hondások még egyszer kihívták a brazilt, aki azonban még így is dobogós helyre jött vissza Hamilton és Heidfeld mögé. A negyedik helyen haladó Kovalainen néhány körrel a vége előtt azonban hibázott, így Alonso és Räikkönen is elment mellette, majd nem sokkal később utóbbi pilóta megelőzte a spanyolt is. Az élen tehát Hamilton végzett, akivel Heidfeld és Barrichello pezsgőzhetett még a dobogón. Mögöttük Räikkönen, az Alonsót visszaelőző Kovalainen, Alonso, Trulli, és Nakadzsima volt a sorrend.

A világbajnoki pontversenyben ekkor, a szezon felénél, hármas pontegyenlőség volt, ugyanis Hamiltonnak, Räikkönennek és a Silverstone-ban körhátrányban záró Massának is 48 pontja volt.

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.