Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A 2008. évi szezon összefoglalója (2.rész)

2008.11.27


10. - Német Nagydíj - Könnyed Hamilton-győzelem

A mezőny a Hockenheimringen sem nézett szembe túl barátságos idővel, bár az eső végül megkegyelmezett a versenyzőknek és nem esett a futam alatt. A pole pozíciót Hamilton szerezte meg, aki mellé Felipe Massa sorakozhatott fel a Ferrarival. Mögülük Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes) és kisebb meglepetésre Jarno Trulli (Toyota) indulhatott, míg a harmadik sorból a világbajnokok kezdhettek, Fernando Alonso (Renault) és Kimi Räikkönen (Ferrari). A rajtnál simán eljöttek a versenyzők, az első három tartotta helyét, a hetedik pozícióból Robert Kubica (BMW Sauber) azonban nagyszerűen lőtt ki, és a negyedik helyre ugrott fel. A Trulli, Alonso, Räikkönen hármasból a renault-s indított először támadást a toyotás ellen, ám hibázott, így a finn könnyedén elment spanyol riválisa mellett. Az események nyugodt mederben folytak tovább, az élen Hamilton, aki egyre jobban növelte előnyét a német pályán.

Az első bokszkiállásokkor sem történtek nagy változások, aztán a 36. körben Timo Glock hatalmas balesetet szenvedett. A célegyenesre ráfordító kanyarban ugyanis kitört Toyotájának jobb hátsó kereke, az autó a pályát a bokszutcától elválasztó betonfalnak csapódott, majd átcsúszott a szemközti bukótérbe. Szerencsére a pilótának nem esett komoly baja, de a biztonsági autó azonnal érkezett a pályára. Ezt követően azonban, a taktikák borulása miatt alaposan összekeveredett a mezőny. A baleset előtt volt kint az egykiállásos taktikája miatt Nelsinho Piquet (Renault) a szerelőinél, így a 17. helyről rajtoló brazil nagyon jól járt. Vezette a versenyt is, ám a második szervizelését időközben letudó Hamilton mindenképpen nyerni akart. A britet csapattársa nem különösebben tartóztatta fel, majd viszonylag könnyedén megelőzte Massát, aztán pedig Piquet után eredt, aki mellett ugyancsak elment, és a brit után a német futamot is megnyerte. A második helyen Piquet ért célba, a harmadik helyen záró Massa ugyanis nem tudott igazán közel férkőzni a brazilhoz. A pontszerző helyeken pedig NIck Heidfeld (BMW Sauber), Kovalainen, Räikkönen, Kubica és Sebastian Vettel (Toro Rosso) osztozott.




11. - Magyar Nagydíj - Massa-dráma, Kovalainen-győzelem

Először rajtolhatott két McLaren-Mercedes az első sorból 2008-ban, Hamilton az élről, Kovalainen mellőle kezdhetett. Kettejük mögé szorult Massa és Kubica, míg Glock Räikkönennel rajtolhatott a harmadik sorból. Heidfeld pedig azzal okozott meglepetést, hogy már az első etapban búcsúzott az időmérőtől. Ilyen rajtfelállásban kezdődött tehát a magyar futam, amelyen Massa álomszerűen kezdett. A brazil ugyanis lerajtolta mindkét mclarenest és elsőként fordult el a célegyenes végén lévő kanyarban. Mivel a Hungaroring nem a sok előzési pontjáról híres, így túl sok ilyen manőverre nem lehetett számítani, ami azt is jelentette, hogy Räikkönen nem tudott elmenni az őt lerajtoló Alonso mellett. Nagy változások az első bokszkiállások után sem történtek. Hamilton nem sokkal ezután defektet kapott, ami azt jelentette, hogy a brit elköszönhetett a győzelemtől. A második bokszkiállásnál Räikkönen Alonso elé tudott visszajönni, sőt a finn bravúros köröket elérve fokozatosan közelítette meg Glockot. Azt azonban nem tudhattuk meg, hogy mi lett volna, ha Räikkönen utol is éri a németet, mivel ferraris visszavett a tempójából, miután az élen haladó csapattársának 3 körrel a leintés előtt elfüstölt a motorja. Az első hely így Kovalainen ölébe hullott, aki mögött Glock érkezett másodikként, Räikkönen pedig harmadikként. Alonso a negyedik lett, Hamilton a defekt után ötödikként haladt át a célvonalon, míg Piquet a hatodik lett. Az utolsó két pontszerző helyre Trulli és Kubica futott be.




12. - Európa Nagydíj - Massa simán nyert az új valenciai pályán

A 2008-as versenynaptár egyik új helyszínére érkezett a mezőny, a szervezők ugyanis Valencia teherkikötőjében alakították a pályát. Az első pole pozíciót Massa szerezte meg, aki mellől mclarenes riválisa, Hamilton rajtolhatott, a második sorba pedig Kubica és Räikkönen kvalifikálta magát. A rajtot nagyszerűen kapta el Massa, aki mögött Hamilton és Kubica is megőrizte pozícióját, Räikkönent azonban Kovalainen megelőzte. Alonso második hazai versenyén sem tudott célba érni, miután Nakadzsima Kazuki (Williams) még a rajtnál eltalálta autóját. David Coulthard (Red Bull Racing) és Piquet szerencsésebb volt, ők is koccantak ugyanis, de gond nélkül folytatni tudták a küzdelmet. Az élmezőnyben szoros volt az állás, Kubicáról ugyanis nem akart leszakadni Kovalainen, Räikkönen, de Vettel és Trulli is ott autózott nem sokkal lemaradva a finn duó mögött. Az első bokszkiállás nem hozott túl nagy változást, Trulli előzte meg Vettelt. Glock egy kiállásos taktikát választott, így a Toyota német pilótájával számolniuk kellett a közvetlenül előtte haladóknak. A második bokszkiállásnál a ferrarisok hívták fel magukra a figyelmet, Massát ugyanis rossz ütemben engedték el szerelői, és majdnem összeütközött a Force India versenyzőjével, Adrian Sutillal. Nem sokkal később Räikkönen is érkezett szervizelni, aki ekkor akarta megelőzni Kovalainent, ám nagy igyekezetében hamarabb akart elindulni, ezért magával rántotta az egyik szerelőjét. Emiatt nemhogy a mclarenest nem tudta megelőzni, még Trulli is maga mögött tudhatta a 2007-es világbajnokot. Räikkönennek azonban volt ezeknél nagyobb gondja is, ugyanis elfüstölt autójának motorja. A futamot végül Massa nyerte, a második Hamilton lett, míg a dobogó harmadik fokára Kubica állhatott fel. Kovalainent negyedikként intették le, míg Trulli ötödik, Vettel hatodik, Glock pedig hetedik lett, míg az utolsó pontszerző helyen Nico Rosberg (Williams) végzett.




13. - Belga Nagydíj - Büntetés döntött a futamgyőzelemről

Minden bizonnyal sokan Räikkönent várták volna Spában a pole pozícióba az utóbbi néhány évben elért eredménye alapján, ám a finn csak a negyedik helyről kezdhetett. Az élről Hamilton indult, mellőle Massa, Räikkönen elé pedig még Kovalainen is befért. Belgiumban a futamon a kellemetlenebbik arcát mutatta az időjárás, ugyanis a futam eleve vizes pályán kezdődött, de a végén sem kímélte a versenyzőket, és ez végül sok mindenről is döntött. A rajtot követően Hamilton tartani tudta első helyét, míg Räikkönen először Kovalainen mellett ment el, majd csapattársát is lehagyta. A második körben a finn nagyszerűen használta ki Hamilton hibáját, így a britet is maga mögött tudta. A hatodik helyről Alonso is előrelépett a negyedikre, míg a kilencedik pozícióból kezdő Bourdais az ötödik helyig kapaszkodott fel. Kovalainen rossz rajtjának köszönhetően a 11. helyre esett vissza, ahonnan fokozatosan lépett feljebb, ám miután megbüntették Mark Webber (Red Bull Racing) kipörgetése miatt, kezdhette elölről az egészet. A kerékcserék alatt nem változott a helyzet az élmezőnyben, néhány körrel a leintés előtt azonban cseperegni kezdett az eső, amely eztán később annyira rákezdett, hogy az autókat alig lehetett a pályán tartani. A vizes pályán remeklő Hamilton ekkor teljesen megérkezett Räikkönenre, aki mellett először a célegyenes előtti sikán levágásával tudott elmenni, majd miután visszaengedte maga elé a finnt, rögtön ismét támadni kezdte, és a célegyenes végén meg is előzte. A két pilóta ezután még egy ideig nagy csatában állt, majd nem sokkal azután, hogy Räikkönen visszavágott riválisának, hibázott, és nekicsapódott a falnak.

Hamilton ezt követően megnyerte a versenyt, míg Massa másodikként futott be. Kettejük mögött Heidfeld lett a harmadik, aki óriásit húzott azzal, hogy az utolsó körökre feltetette az autójára a köztes esőgumikat, így végiggázolt a mezőnyön. A végeredmény azonban a verseny után módosult, a sportfelügyelők ugyanis szabálytalannak látták Hamiltont (a brit jogtalanul szerzett előnyt), akire időbüntetést róttak ki, így visszacsúszott a harmadik helyre. Alonso a negyedik lett, Vettel ötödik, a Toro Rossós szendvicsben Kubica hatodikként zárt, Sébastien Bourdais (Toro Rosso) pedig hetedikként haladt át a célvonalon. Az utolsó pontszerző Webber lett. Kiesésének köszönhetően Räikkönen egyre távolabb került a címvédéstől.




14. - Olasz Nagydíj - Vettel és a Toro Rosso meglepetés-sikere


Monzában sem fogadta barátságos idő a mezőnyt, ugyanis nem elég, hogy az időmérőn esett, a versenyre is vacak időben került sor. Mivel akkora víz állt a pályán, hogy azon veszélyes lett volna normális módon elengedni a mezőnyt, így a biztonsági autó mögül kezdhettek a versenyzők. A pole pozícióból a történelmet író Vettel rajtolhatott, miután a nagymenők nem tudtak mihez kezdeni a csapadékkal a kvalifikáción. Massa ugyan bejutott a top tízbe, de csak a hatodik legjobb időt érte el, míg Kubica a tizenegyedik, Räikkönen a tizennegyedik, Hamilton pedig csak a tizenötödik pozícióból kezdhetett. A második helyről induló Kovalainenre várt tehát az a feladat, hogy megállítsa Vettelt. Ez azonban egyáltalán nem volt könnyű, hiszen a német az élen, senkitől sem zavartatva hibátlanul autózott. Közben Hamilton és Räikkönen is megkezdte a felzárkózást, ami kettejük közül Hamiltonnak sikerült jobban a felszáradóban lévő pályán. A brit a hetedik helyig küzdötte fel magát, sőt az első kerékcserék alatt a második pozícióban is haladt. Vettel első helyét a továbbiakban sem veszélyeztette senki sem, és óriási meglepetést okozva (a német tehetségét ismerve talán nem is annyira) elsőként haladt át a célvonalon, megszerezve ezzel saját maga, és a Toro Rosso első futamgyőzelmét is a sorozatban. Kovalainen másodikként futott be, míg remek taktikájának köszönhetően Kubica lett a harmadik. Alonso ismét negyedik lett, míg Heidfeld ötödikként zárt. Massa végül abban a pozícióban zárt, amiből kezdhetett, hatodik lett, míg Hamilton hetedik, a második rajtkockából startoló Webber pedig a nyolcadik helyen ért célba. Räikkönen ismét pont nélkül maradt, ugyanis kilencedikként gurult át a célvonalon.


15. - Szingapúri Nagydíj - Alonso győzött az első éjszakai versenyen

Massának úgy tűnik, bejöttek az új pályák idén, ugyanis a Forma-1 történetének első éjszakai versenyén is a pole pozícióból indulhatott, miután Hamiltont és Räikkönent is megverte az időmérőn. Mögöttük Kubica, Kovalainen, Vettel volt a sorrend, Heidfeld pedig Rubens Barrichello (Honda) feltartásáért kapott rajtbüntetésének köszönhetően csak az ötödik sorba sorakozhatott fel. Alonso pedig, akinek Renault-ja nagyszerűen muzsikált a hétvége addigi részében, megadta magát a kvalifikáción, így a spanyol csak a 15. helyről rajtolhatott, ám akkor még nem tudta, hogy a futam leintésekor nagyon fog örülni. A startot követően az első négy helyen nem volt változás, míg hátrébb Kovalainen bukott két pozíciót is.

A 15. körben Piquet balesetének köszönhetően a biztonsági autónak kellett jönnie, a lehető legrosszabbkor érintette mindez azonban a mezőny nagy részét. Nem úgy a brazil márkatársát, Alonsót, aki éppen a baleset előtt volt először szervizelni. Rosbergnek és Kubicának viszont a tilos jelzés ellenére kellett a bokszba hajtania, ami később bokszutca-áthajtásos büntetéssel járt számukra. A Ferrari, csakúgy, mint Valenciában, Szingapúrban is felhívta magára a figyelmet a bokszutcában. Új, nyalókás embert helyettesítő elektronikai rendszere ugyanis már szabad jelzést adott Massának, aki el is indult, csakhogy a tankolócső még a brazil Ferrarijára volt csatlakoztatva. A pilóta magával rántott a csövet, és a bokszutca elején leparkolva várta meg, míg szerelői megszabadítják a "potyautastól". Massa egyébként majdnem összeütközött egyik versenytársával, amiért később még egy bokszutca-áthajtásos büntetést is kapott. Eközben Rosberg haladt az élen, aki miután letudta büntetését, a negyedik helyre állt vissza, miközben az élre Alonso került. A második bokszkiálláskor nem nagyon változott az állás, Alonso mögött közvetlenül Rosberg és Hamilton haladt. 11 körrel a leintés előtt a biztonsági autónak ismét a pályára kellett hajtania, miután Sutil a gumifalba csapódott, ám ez az állást már nem igazán befolyásolta. Alonso haladt át a célvonalon elsőként, mögötte Rosberg, majd Hamilton következett. Glock negyedikként futott be, akit Räikkönen az utolsó körökben keményen üldözött, ám a finn hibázott, és a falhoz csapta autóját. Az ötödik helyre így Vettel került, míg hatodikként Heidfeldet intették le. Coulthard hetedik, Nakadzsima pedig a nyolcadik lett.




16. - Japán Nagydíj - Alonso duplázott

Egy évvel korábban kaotikus verseny zajlott Fudzsiban, hiszen óriási eső szakadt a pályára, idén is esett is ugyan, de a tavalyihoz képest nyári harmatnak tűnt a mennyisége. A pole pozíciót egyébként Hamilton szerezte meg, aki nem sokkal verte meg Räikkönent, az időmérőn. Kovalainen a harmadik helyről kezdhetett, míg Alonso a negyedik rajtkockába sorakozhatott fel, miután ő is befért Massa elé. A brazil mellől Kubica kezdhetett. A rajtnál Räikkönen lőtt ki puskagolyóként, ám az első kanyarhoz érkezve Hamilton nem hagyta annyiban a dolgot, és megpróbálta kifékezni a ferrarist. A manővert azonban elvétette, kisodródott és ezzel Räikkönent is vitte magával a bukótérbe. Ennek köszönhetően Kubica és Alonso került az első két pozícióba, míg az előbbi duó alaposan visszaesett. Hamilton Massa mögé került, akit támadni kezdett, és már be is tette McLarenjét a Ferrari mellé, amikor a félig a pályán, félig pedig a füvön autózó Massa kipörgette riválisát, aki csak a mezőny elhaladta után tudott versenyzőtársai után eredni. A brazil emiatt, Hamilton pedig a rajt utáni manővere miatt kapott bokszutca-áthajtásos büntetést, így az ő versenyüknek lőttek.

A McLaren kálváriája azonban ekkor még nem ért véget, ugyanis Kovalainen alatt füstölt el a Mercedes-motor. Eközben az élen az első bokszkiállások alatt változott meg a sorrend, Alonso ekkor vette át a vezetést Kubicától, míg a harmadik Räikkönen volt. Az első három helyezett sorrendje a második szervizeléskor sem változott. Ezt követően Räikkönen többször is igen közel került Kubicához, de nem tudott mit kezdeni a lengyellel, miközben a finnre a renault-s Piquet érkezett meg. Végül ők négyen változatlan pozícióban értek célba, Alonso nyert közvetlenül megelőzve Kubicát és Räikkönent, Piquet pedig negyedikként haladt át a célvonalon. Trulli ötödik lett, Vettel pedig a hatodik, miután csapattársát, Bourdais-t megbüntették a futam után. A franciának Massával támadt nézeteltérése, a versenybírók pedig a Toro Rossóst vétkesnek látták, a brazil a büntetésnek köszönhetően a hetedik helyen zárta a versenyt, míg az utolsó pontszerző Webber lett. Hamilton végül a 12. helyen fejezte be a futamot.




17. - Kínai Nagydíj - Fölényes Hamilton-győzelem

Hamilton már Kínában bajnok lehetett volna, és bár a pole pozícióból rajtolva megnyerte a futamot, mivel Massa második lett, így a brit még nem ünnepelhetett. A mclarenes mellől egyébként Räikkönen indulhatott, míg a második sorba Massa és Alonso került. A kvalifikáció meglepetését Kubica szolgáltatta, aki nem jutott be a Q3-ba. A lengyel ezzel a jelek szerint el is köszönt attól, hogy esélye legyen megnyerni a világbajnokságot. A BMW bosszankodhatott, ugyanis Heidfeldet 3 rajthelyes büntetéssel sújtották Coulthard feltartásáért. A rajtnál Hamilton simán eljött, mögötte Räikkönen, majd Massa következett. Az első körben Kovalainen és Alonso csatázott nagyot, amelyből végül a spanyol jött ki nyertesen. Nem járt jól ugyanakkor Trulli, aki Bourdais-val koccant, így a toyotás számára véget ért a verseny. A sorrenden alapvetően egyik bokszkiállás sem változtatott, így nem maradt más Räikkönen számára, mint hogy bevárja csapattársát, és elengedje maga mellett, hogy brazilnak még maradjon esélye a világbajnoki cím megszerzésére az utolsó futamon. Massa nagy nehezen meg is érkezett a finn mögé, aki lényegesen belassult, majd megelőzte az erőszakosságnak jelét sem mutató márkatársát. A nem túl eseménydús futamot végül Hamilton nyerte, míg a dobogóra a Ferrari duója állhatott még fel. Alonso a negyedik lett, Heidfeld ötödik, Kubica hatodik (a lengyel ezzel végleg kiszállt az egyéni címért folytatott harcból), Glock pedig hetedikként ért célba. Az utolsó pontszerző pedig Piquet lett.




18. Brazil Nagydíj - Massa győzött, Hamilton világbajnok lett

Az utolsó, a világbajnoki címről döntő futamra Interlagosban került sor, ahol Hamiltonnak a végeredménytől függetlenül elég volt az ötödik helyen célba érnie ahhoz, hogy világbajnok legyen. A McLarennél pedig szemmel láthatóan nem is hajtottak mindenáron a futamgyőzelemre, míg Massa annál inkább. A brazil a pole-ból rajtolhatott, mellőle azonban nem csapattársa, hanem Trulli kezdhetett, Räikkönen csak a harmadik helyre kvalifikálta magát, míg Hamilton negyedik lett. A harmadik sorba Kovalainen és Alonso sorakozhatott fel. A futam, idén már sokadik alkalommal, vizes pályán kezdődhetett meg, mivel röviddel a rajt előtt zápor hullott az aszfaltcsíkra. A rajtnál az élmezőny simán eljött, Kovalainen azonban nem tudta sokáig feltartóztatni Vettelt és Alonsót, míg a mezőny hátsó felében, az utolsó F1-es versenyét Coulthardnak már az első kanyar után véget ért a futam. Közben Räikkönen támadta Trullit, aki maga mögött tudta tartani a finnt. A pálya folyamatosan száradt, ezért jöhettek a gumicserék, amely közben kissé átrendeződött a mezőny. Massa mögé Vettel és Alonso került, míg Räikkönen a negyedik, Hamilton pedig a vb-címet érő ötödik pozícióban haladt. A második kerékcserét követően Massa továbbra is vezetett, Alonso a második, Räikkönen pedig a harmadik volt. Hamilton a negyedik helyre került, mögötte Vettel, majd a két Toyota haladt.

Valamivel több mint tíz körrel a leintés előtt újabb csapadék hullott a pályára, ami miatt a toyotások kivételével mindenki igyekezett köztes (intermediate) esőgumit vételezni. Massa vezetett, Hamilton pedig az ötödik helyre esett vissza, miután a kockáztató Glock elé került. A mclarenes mögött ekkor is Vettel haladt, aki nem foglalkozott azzal, hogy a vb-cím sorsába szólhat bele, megelőzte Hamiltont, aki így a vb 2. helyet érő hatodik helyen autózott. Massa végül megnyerte a versenyt, és a Ferrarinál már előre örültek, ám keserű csalódás érte a pilótát és a csapatot is, a száraz pályára való abroncsokon Glock ugyanis olyannyira belassult, hogy az utolsó métereken Vettel és Hamilton is megelőzte, ezzel a britnek megvolt az ötödik hely, ami élete első világbajnoki címét is jelentette. A brit a Forma-1 történetének legfiatalabb világbajnoka lett, míg Massának összességében több futamgyőzelme ellenére is be kellett érnie az összetettbeli második hellyel. A versenyen Alonsót intették le másodikként, míg Räikkönent harmadikként, ami a 2007-es világbajnoknak egyben az összetettbeli harmadik helyet is jelentette. Vettel negyedik helyen ért tehát célba közvetlenül Hamilton előtt, míg Glock a hatodik helyen zárt. Kovalainen hetedikként haladt át a célvonalon, míg az idei utolsó pontszerző Trulli lett.




Kép A konstruktőröknél végül a Ferrari nyert, a McLarennek a csapatok közötti harcban be kellett érnie a második hellyel 2008-ban.




 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.